پیوندهای اجتماعی

peikekhavarorg

مقالات پیک خاور

 کوبا در مقابله با کووید-۱۹ تنها به تولید واکسن اکتفا نکرد، بلکه به تولید تجهیزات پزشکی و کسب استقلال تکنولوژیکی هم توجه کرد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا مانع واردات تجهیزات پزشکی به کوبا شد و تحریم ها را شدت بخشید.

م البرزی

کوبا اولین کشور آمریکای لاتین است که واکسن کووید ۱۹ را تولید خواهد کرد. کوبا تاریخی طولانی در تولید و پیشرفت واکسن، از جمله واکسن سرطان ریه، دارد. بر اساس گزارش برنامه تلویزیونی نوا pbs آمریکا در اول آوریل ۲۰۲۰، «برخی شهروندان آمریکایی با سرپیچی از قوانین ایالات متحده و تحریم سفر به کوبا برای دسترسی به این واکسن و معالجه به جزیره سفر می کنند.» این واکسن اکنون حتی در مرکز سرطان ایالات متحده مراحل آزمایشی را طی می کند. بنا بر گفته مدیر تحقیق انستیتو واکسن فینلای در هاوانا، یکی از پنج واکسن کوبایی بنام سوبِرانا۲* که وارد مرحله پایانی آزمایش بالینی شده است، بسیار موثر عمل کرده است. این واکسن در مرحله سوم و پایانی خود پیش از دریافت تاییدیه از آژانس ملی نظارت کوبا و نیز مرکز دولتی کنترل دارو، وسایل، و تجهیزات پزشکی، بر روی ۴۴،۰۰۰ نفر آزمایش خواهد شد. به علاوه واکسن دیگری بنام آبدالا** نیز وارد مرحله سوم تحقیق شده است. سومین واکسن که به صورت اسپرِی بینی ارایه می شود، مامبیسا*** نام دارد. 

کوبا قصد ندارد از هیچ کشوری واکسن وارد کند و این را از افتخارات خود می داند.  کوبا هم اکنون با ونزویلا، ایران و مکزیک برای تولید و توزیع واکسن وارد همکاری شده است. به گفته هلن یافه، کارشناس مسایل کوبا از دانشگاه گلاسگو در انگلستان، کوبا قطعاً  توان تولید واکسن هایش را دارد و می تواند واکسن هایش را به بسیاری از دیگر کشورهای جهان بفرستد و توزیع کند. ادواردو اوخیتو، رییس مرکز ایمنی شناسی مولوکولی کوبا میگوید ما درحال تدارک تولید یک تا دو میلیون دوز واکسن در ماه هستیم و تا ماه سپتامبر آنرا به اجرا خواهیم گذاشت. کوبا پیش از این هم واکسن های خود را تولید و به کشورهای دیگر صادر کرده است. 

کوبا در مقابله با کووید-۱۹ تنها به تولید واکسن اکتفا نکرد، بلکه به تولید تجهیزات پزشکی و کسب استقلال تکنولوژیکی هم توجه کرد. از آنجا که تحریم های آمریکا محدودیت هایی برای واردات به وجود آورده است، کوبا تولید بومی سی تی اسکن و دستگاه تنفسی را آغاز کرد که خود موجب صرفه جویی در واردات در بحبوحه کرونا شد. دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا مانع واردات تجهیزات پزشکی به کوبا شد و تحریم ها را شدت بخشید.

میزان مرگ ناشی از ویروس کرونا تا کنون در این جزیره ۱۱ میلیونی ۴۲۴ نفر بوده است که پایین ترین نرخ سرانه در بین کشورهای جهان است. کوبا ضمن اینکه با مشکلات اقتصادی دست به گریبان است، به نوشته روییتر مورخ در اول آوریل ۲۰۲۱ کشور«در آستانه دستیابی احتمالی به یک دستاورد بزرگ در صنعت زیست دارو (بیو فارماسوتیکال)، یا تولید بومی واکسن کرونا بنام سوبرینا۲ قرار دارد که مرحله سوم آزمایش بالینی را از سر می گذراند.» روییتر به نقل از ادواردو مارتینس، رییس  شرکت دولتی زیست داروهای کوبا، بیو کوبا فارما، می نویسد «تا کنون نتایج بسیار رضایتبخش بوده است و لذا پیش بینی می کنیم پیش از پایان سال، کل جمعیت کشور با واکسن های تولید شده مصونیت پیدا کند.»

* سوبرانا در زبان اسپانیایی به معنای مستقل است.

** آبدالا، نام یک شخصت در شعر قهرمان کوبایی، خوزه مارتی، است.

*** مامبیسا نام یک چریک مبارز ضد استعمار اسپانیا در سالهای ۱۸۰۰ میلادی است.